PanicPrio1

Gör det du kan, inte det andra gör eller det du "borde göra".

Idag vill jag prata om något som är alldeles för vanligt. Nämligen att känna att om jag inte kan göra något perfekt så behöver jag inte göra det alls. Visst, jag vet också hur det är att ha tendenser att vara perfektionist, men när det kommer till hälsa så är det helt omöjligt. INGEN, inte ens de som har idrott som yrke, gör allt perfekt. Då pratar vi om personer som tränar upp till 8h per dag 6-7 dagar per vecka, som har egna coacher, kockar, massörer etc. Du kan inte på fullaste allvar förvänta dig att göra detta bättre än de bästa i världen, eller hur?

Inget program är perfekt, ingen återhämtning är perfekt, ingen diet är perfekt. Vad är det som räknas då? Jo, tillräckligt bra för din målsättning! Kontinuitet är det viktigaste du kan göra för att få resultat. Även ett perfekt program är meningslöst om man inte fullföljer det.

Men kosten då? Det finns egentligen ingenting som heter hälsosamma eller ohälsosamma livsmedel utan det är kosthållningen som helhet som är det väsentliga. För att balansera ut överskott och underskott behöver du analysera ditt intag över längre perioder och för de allra flesta sköter kroppen detta extremt väl. Din kropp behöver helt enkelt tillräckligt med energi (kalorier) och mineraler samt vitaminer och vatten för att må bra. Får du detta spelar det ingen roll att du ätit en extra bulle eller åt en pizza i helgen. Se bara till att det inte är hela tiden och alldeles för mycket!

Ät bra 80% av tiden och träna så mycket som det går även om du önskar du kunde träna mer. Bygg upp en ny god vana i taget runt din nuvarande livsstil. Vet du att du har en tendens att dricka för lite vatten t ex? Börja att dricka ett glas extra medan du väntar på att kaffet bryggs. Genom att göra detta kommer du på bara ett år hinna förändra otroligt många aspekter i ditt liv till det bättre.

Kommentera gärna: