PanicPrio1

Introduktion till stöt

Stöt brukar anses vara den lättare grenen när det kommer till tyngdlyftning. Detta framförallt för att du delar upp lyftet i 2 distinkta moment där första momentet är att få stången till framsidan av axlarna och moment 2 är att få den till raka armar.

Precis som i rycket måste få stången till raka armar utan att använda oss av press då det underkänner lyftet. Vill du köra stöt bara för träningseffekten och för att det är kul är det förstås inte lika strikt men det är ändå bra att sträva efter att utföra momenten korrekt.

Överlag kommer du också kunna lyft mer vikt i stöt än i ryck vilket totalt kommer resultera i större utmattning då faktiskt intensiteten är större så volymen brukar behöva vara aningen lägre rent generellt.

För en bra stöt vill vi i första delen utföra många av momenten som behövs i ryck. Skillnaderna blir framförallt i vinklar i knän och höft samt bredden på greppet.
Vi använder däremot fortfarande tumlås. 

1. Bredden på greppet bör vara så att positionen på framsidan av axlarna blir bekväm. Mer om vad det innebär osv längre fram samt i min videoserie. Överlag brukar det vara en liten bit utanför benen bredd.
2. Axlarna är fortfarande rakt ovanför eller strax framför stången sett uppifrån. Däremot kommer din överkropp vara aningen mer vertikal då ditt grepp är smalare.
3. Press med helfot bort golvet och håll axlarna ovanför stången tills du passerar knäna, precis som i ett ryck.
4. Därefter förs stången mot kroppen och vid kontakt någonstans på övre lår för de allra flesta hoppar du samtidigt som du drar dig ner och möter stången.
5. Armbågarna roterar upp och vikten hålls på helfot att du kan stanna i en så upprätt position som möjligt, annars tappar du stången framåt.
6. Ställ dig upp och se till att vikten fortfarande är ovanför mittfot innan du ska stöta den ovanför huvudet med slutpositon ovanför nacken.
7. Armbågarna brukar oftast vara lite lägre här och greppet kring stången bör vara med full hand om rörligheten tillåter, annars strävar vi efter detta på sikt.
8. Böj knäna först och när knät är ungefär i linje med tårna, stanna abrupt och explodera uppåt samtidigt som du drar huvudet bakåt.
9. När stången precis lämnat axlarna ska du börja pressa dig under med armkraft och splitta fötterna. Vilken fot som är bekvämast framåt respektive bakåt brukar man känna efter man provat ett tag.
10. Bakfoten träffar golvet med tårna strax innan främre foten slår i golvet med hela sulan. Knät på främre benet ska inte passera tårna och höften ska vara så vågrät som möjligt.
11. Pressa allt vad du orkar mot taket för att vara så stabil i axlarna och bröstryggen som möjligt. Börja sedan med att ta ett steg tillbaka med främre benet och sedan framåt med bakre benet.

Jag vet att det låter väldigt krångligt och visst, på detaljnivå är det rätt komplext. Däremot är det väldigt få av oss som kommer utföra dessa lyft i närheten av perfekt under vår livstid men att komma till 80% är fullt godkänt. Vi låter världsrekordhållarna och elitlyftarna syssla med 99%-ig teknik :).

Coach Kim

Kommentera gärna: