WhatsApp Image 2021-09-14 at 14.42.16 (2)

Stående axelpress (militärpress)

God fortsättning!

Som övningen 4 av 5 när det kommer till de "5 stora" så har vi axelpressen, även kallad militärpress. En superbra övning för inte bara att bygga axlar och utsida överarm utan också få stabilitet i hela kroppen vid arbete ovanför huvudet. Det är jättevanligt att se stora starka killar och tjejer som lyfter tungt i bänkpress men som står och svajar i militärpressen på så lite som 1/3 av vikten.

Till skillnad mot bänkpressen använder vi mycket mer utsida av armarna, även om båda övningar använder triceps och främre axel så tränar vi här i en helt annan vinkel och på så vis kompletterar bänkpressen väldigt bra!

En väl utförd militärpress behöver:

1. Korrekt positon vid start.
2. Korrekt pressbana
3. Korrekt position ovanför huvudet.
4. Helkroppsanspänning. (som alla övningar egentligen).

Position för en press är ganska lik en så kallad front rack som behövs i frivändningar och frontböj. Stången vilar strax bakom dina axelmuskler och till viss del på nyckelbenet. (Ska ej göra ont i rätt position). Anspänning i rumpa och mage (press fram höften och dra in luft i magen som du håller kvar där). 
Vid pressen kommer ditt huvud vara i vägen, därför behöver vi dra huvudet aningen bakåt för att kunna pressa rakt upp. När huvudet har passerats kommer resten av lyftet, sett från sidan, gå aningen bakåt. Detta för att stångens slutposition skall vara rakt ovanför axelleden och nacken, INTE ovanför huvudet. Du kommer inte kunna hålla tunga vikter framför din tyngdpunkt. Precis som i bänkpressen kommer stångbanan gå lite i en halvcirkel för att kunna landa rätt på bröstet men sen tillbaka ovanför axelleden i toppläget.
Ta ner stången på samma sätt, kontrollerat utan att släppa på din anspänning.

En bra riktlinje är att klara ca 2/3 av bänkpressen i en militärpress. Som tyngdlyftare gör jag mer än 2/3 i pressen mot bänkpress, men det beror mer på att jag "aldrig" kör bänkpress då det inte bidrar nästan alls till min sportspecifika prestation.

Happy lifting och gott nytt år!

Coach Kim

Kommentera gärna: