Föräldraprio för BODY PERFORMANCE

Knäböj

Idag ska vi gå igenom det viktigaste när det gäller en av de bästa övningarna vi kan utföra för underkroppen, nämligen knäböj!
Några vanliga frågor som jag har tänkt besvara idag är:
1. Är skaderisken stor?
2. Måste jag köra knäböj?
3. Vilken typ och teknik ska jag använda?


1. Kortfattat är svaret nej. Kroppen är fantastisk på att utvecklas om vi utsätter den för stress. Med det sagt vill man förstås ha så god teknik som möjligt men vem fasen har det som nybörjare? Väldigt få! 
Bara för att man inte har god teknik eller perfekt (som ingen har) så betyder det inte automatiskt att vi får ont eller skadar oss. Det viktigaste är alltid att börja där man är, d.v.s. använd en vikt och mängd träning som din kropp kan hantera. Har du aldrig utfört en knäböj kanske du inte ska maxa det första du gör.

2. Nej, men om man kan rekommenderar jag absolut att implementera knäböj i ditt schema. Det behöver inte vara en standard knäböj, det kan vara en frontböj, splitböj etc. Allt beror på dina förutsättningar och målsättning som med allt annat. Det är en fantastisk rörelse för att öka både muskelmassa och styrka, inte bara i benen utan i hela kroppen som du kommer märka om du tränar tillsammans med mig via nätet!

3. Återigen måste jag börja med att säga, det beror på. Är man ute efter att lyfta så mycket vikt som möjligt i slutändan brukar oftast en mer höftdominant och framålutad överkropp (så kallad low-bar) vara bäst då rumpan är den största / starkaste muskeln vi har. Vill man lägga mest fokus på att bygga upp benmuskler brukar en högre stångposition med mer vertikal överkropp och användandet av framsida lårr vara bättre.

Jag vill också poängtera att allas knäböj ser olika ut fast vi kanske har samma stångpositon. Varför?

Antropometri, ett finare ord för att säga att allas kroppar är uppbyggda lite olika. Vissa har långa lårben men kort överkropp, någon annan har korta lårben och lång överkropp etc. Till på det är allas höftleder aningen olika. Vilken vinkel som lårbenshalsen går in i ledhålan i flera plan (sagittalplan - rakt fram och bak samt frontalplan - Sida till sida) spelar enormt stor roll för hur du kommer stå. 
Vissa föredrar att stå smalt med fötterna pekandes nästan rakt fram, andra vill stå bredare och ha mera tå utåt i sin knäböj.

Hur vet jag vad som är rätt för min kropp?
Det vet du inte, om du inte har tillgång till röntgen, vilket är väldigt onödigt. Man kan även göra lite enkla rörlighetstester för att se hur mycket inåtrotation etc. du har i höften för att få ett hum om vad som kan passa. Det enklaste sättet däremot är att prova utan vikt att sätta sig i hukposition och vrida lite på fötterna och testa olika bredd mellan fötterna för att hitta vad som känns starkaste och mest stabilt samt där du får ut så mycket rörelseomfång i övningen som du är ute efter.

Krångla inte till det för mycket, KISS (keep it simple silly) är ett bra uttryck i de allra flesta fall. Ställ dig upp och kör några set med kroppsviktböj nu så du piggnar till ;)

Coach Kim
 

Kommentera gärna: