WhatsApp Image 2021-09-14 at 14.42.16 (2)

Träningsvärk

Idag ska vi ta upp träningsvärk. Jag ska fatta mig kort då det ändå är väldigt lite vi vet om träningsvärk. Det kallas i övrigt för DOMS - Delayed Onset Muscle Soreness. Alltså mer eller mindre översatt "försenad muskulär ömhet". 
 
DOMS är något som ofta uppkommer mellan 0 och 48h efter utförd träning och är som värst ca 48-72h efter utförd aktivitet. Det är vanligt att få träningsvärk särskilt om du:
 
Precis börjar träna efter ett långt uppehåll.
Utför en ny övning trots att du tränat regelbundet tidigare.
Utför en övning med mycket fokus på den excentriska (negativa fasen). 
Så, är DOMS något farligt?
Nej, det är inget farligt med vanlig träningsvärk. Det finns olika typer av smärta (som också diskuteras i mina klienters välkomstpaket) och helt vanlig träningsvärk är inte farligt.
 
Vad är det för något?
 
Man vet inte riktigt så här långt. Man har sett att det uppstår mikroskopiska "sår" i muskelfibrerna vid dessa situationer. Förmågan att motverka dessa blir bättre ju mer man tränar en rörelse/övning och desto mindre av träningen som är excentrisk. Men det sagt är den excentriska fasen en viktig komponent för muskeluppbyggnad, kontroll av rörelsen och minska skaderisken.
 
Är det nödvändigt för att få resultat?
 
Nej. Det är snarare en bieffekt men det har ingen direkt betydelse för resultaten. Du kan däremot använda det lite som en indikator hur mycket du bör öka träningsmängden eller vikten ett tag framöver. Har du väldigt kraftig träningsvärk som varar ända till nästa gång du ska utföra övningen? Då kanske du inte ska öka särskilt mycket än, vare sig repetitioner, set eller vikt på stången. Vissa älskar känslan, andra hatar den med de flesta är någonstans mittemellan.
 
Det kan vara tufft att träna dagen efter trots att du ska göra helt andra övningar. Värm upp ordentligt för att minska den upplevda smärtan så brukar det lösa sig!
 
Att köra hårt är smart, men lyssna på kroppen också!
 
Coach Kim

Kommentera gärna: