"Nyttig" och "onyttig" mat

Dagens ämne i tränings- och kostdjungeln handlar om livsmedel och dess så kallade kvalitet på oss. 
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört fraserna "ja men det här är ju nyttigt så det kan jag äta mycket av" och "nej jag äter inte sådan onyttig mat". Även om det är en viss sanning i detta så missar det hela poängen med kosthållning.
 
Vad du äter en viss dag eller viss tid har väldigt liten betydelse för hur du kommer att må och prestera på lång sikt. Precis som att snöa in sig på vilka kosttillskott man behöver ta innan man ens städat upp i hur ens kosthållning ser ut överlag.
 
Att se över sitt totala energiintag (kilokalorier), makronutrienter (protein, fett, kolhydrater och alkohol) är steg 1. Detta baseras på allt från kön, ålder, aktivitetsnivå, vilken typ av jobb du har etc. Det är helt ointressant att veta exakt vilka livsmedel du åt den där helgen om du inte vet hur du brukar äta normalt sett, detta bottnar i att DOSEN ÄR ALLT.
 
Efter detta ser man över mikronutrienter. För att veta om du får i dig det du behöver du ta blodprov på din läkarmottagning. Detta brukar de göra men man får betala för det själv.
 
Om du överlag äter enligt dina behov och ibland äter något du verkligen tycker är gott trots att det har väldigt hög sockerhalt och väldigt lite näringsämnen så spelar det absolut ingen roll förutsatt att du är frisk i övrigt. Däremot bör du förstås ha kontakt med dietist om du lider av t. ex diabetes eller andra sjukdomar.
 
Detta medför att det egentligen inte finns direkt nyttig eller onyttig mat utan hur din kosthållning ser ut i sin helhet är det enda väsentliga.
 
Ett exempel är t ex något så viktigt som vanligt vatten. Vi alla behöver vatten för att överleva, det är vi väldigt säkra på, eller i alla fall så säkra som vi kan vara på något. Såvitt jag vet har vi ännu inte hittat en enda människa som klarar sig utan vatten. Är vatten "nyttigt?" Ja skulle de flesta svara men kan det vara "onyttigt"? Absolut! Här kommer dosen in!
 
Dricker du för mycket vatten så kommer du mer eller mindre spola ut alldeles för mycket mikronutrienter, mikronutrienter som du behöver för att överleva! Du kan således dricka ihjäl dig på vatten! Vatten kan alltså döda indirekt.
 
Ett annat exempel är arsenik. Är det något vi behöver? Nej. Det kan alltså definitivt ses som onyttigt då det är ett gift för oss och kan orsaka död direkt. Däremot måste vi komma ihåg dosen igen. Vi klarar faktiskt att inta väldigt små doser av arsenik utan att ta skada. Så om du inte får i dig för mycket av det på det stora hela så är det ingen fara.
 
Detta är något folk inte tänker på gällande ekologisk mat och icke ekologisk. Från ett miljöperspektiv kan ekomat vara fördelaktig, men för din hälsa? Knappast. Det finns regelverk för hur stora doser av olika bekämpningsmedel som får användas och dessa doser är extremt långt under den nivå som man sett kan orsaka skada.
 
Så när du tackar nej till något du verkligen tycker om nästa gång, fundera om du faktiskt äter så dåligt överlag att du inte kan unna dig något som är bland de bästa som finns i livet, smakupplevelser!
 
Coach Kim

Kommentera gärna: