Gnäll inte över resultatet du inte fick för arbetet du aldrig utförde.

"Det krävs så extremt mycket jobb så det är ingen idé att ens försöka". "Man måste ju ägna all vaken tid åt det om det ska ge resultat". "Jag har för mycket att göra och ingen tid över till träning". "Jag orkar inte laga mat, träna, diska och städa efter jobbet". Det här är några av tankarna de allra flesta av oss haft angående sin träning vid en eller flera tidpunkter i sitt liv, men det kunde inte vara längre från sanningen.
De allra flesta personer är väldigt duktiga på att hitta på ursäkter för att inte behöva göra sånt de upplever för ansträngande, tråkigt eller rent av tvungna till. En bild målas upp i huvudet av hur hemskt, svårt och ouppnåeligt målet är. Jag har också varit där, "äh jag har missat en hel veckas träning på grund av min flunsa, nu är det meningslöst att fortsätta" var en av tankarna, absurd förstås.
Sanningen är att den absolut viktigaste pusselbiten för hållbar utveckling i sin träning är kontinuitet. Träna tillräckligt ofta med tillräckligt motstånd för att kroppen ska fortsätta adaptera sig efter stimulit. Denna mängd är betydligt mindre är vad de flesta verkar tro. Du behöver inte träna 5-7 gånger per vecka, endast äta kyckling och ris och aldrig dricka alkohol för att få resultaten du alltid velat ha. Givetvis krävs det mer av professionella atleter som försöker livnära sig på sin idrott och tävla på hög nivå, men de allra flesta av oss är inte i närheten av detta. Det är lätt hänt att få en felaktig bild av vad som behövs för att uppnå tillfredsställande resultat, både från media men också just extrema personligheter.
Du kan unna dig sånt du tycker är gott oavsett om det är pizza, bakelser, chips, godis eller alkohol men i vettiga mängder. Själv äter jag godis flera gånger i veckan och når mina uppsatta mål med styrka, rörlighet, explosivitet, teknik e.t.c i tyngdlyftningen samtidigt som jag håller min viktklass. Exempelbilden på mig är från 6 månaders träning, fyra gånger per vecka av basövningar efter flera månaders skov i ulcerös kolit.
En hälsosam attityd till kost och träning är väldigt viktigt både för hälsan, men också för motivationen och att balansera dessa i livet är a och o. Sist och slutligen handlar det om mental styrka för de allra flesta att ta sig iväg för att träna och inte om tid eller fysisk ork, även om undantag finns.
Med handen på hjärtat har du säkert 2-10ish timmar över i veckan till någon form av träning, om det så är styrketräning, konditionsträning, en specifik idrott eller alla ovanstående. Gör sånt du tycker är kul, som du mår bra av fysiskt och psykiskt. Även om styrketräning är grunden i så gott som alla idrotter är det inget tvång om man verkligen hatar det. Vill man däremot också förbättra sin prestation rejält behöver man ibland göra sådant som kanske inte är lika roligt, ofta sådant man är sämre på. Se då till att ha rätt attityd och blanda tråkigt med roligt under passet för att få ha kul också. "All träning går in på kontot, även dåliga dagar" som Kenneth "Kenta" Sandvik sa till mig under ett allt annat än motiverande träningspass. Ett annat bra tips är att planera i förväg. Vad ska du göra på gymmet, hur mycket och hur tungt? Laga färdiga matlådor och frys ner så du kan värma efter jobbet eller träningspasset. Att veta att man slipper göra massor med annat före eller efter träningen kan göra underverk för motivationen och så sparar det tid också!
Gnäll inte över resultatet du inte fick för arbetet du aldrig utförde. Det har aldrig varit lättare än nu att komma i bra form utan att slita ihjäl sig då det finns så mycket hjälp lättillgängligt på gymmen eller på nätet. Träna hårt men också smart, ditt framtida jag kommer tacka dig för alla positiva effekter!

Kommentarer